Nasze narzędzia edukacyjne
W Salam Lab wierzymy, że o różnorodności warto rozmawiać ujmując przede wszystkim lokalny kontekst.
Od 2023 r. pracujemy nad narzędziami edukacyjnymi, które łączą edukację równościową z edukacją międzykulturową podejmując temat m.in. mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce.

Gra „Spadkobierca”
Gra „Spadkobierca” powstała dzięki zaangażowaniu osób z mniejszości ukraińskiej i osób z Ukrainy posiadających doświadczenie migracji. Jej mechanika przypomina mobliny escape room – uczestniczki i uczestnicy rozwiązują zagadkę pewnej rodziny analizując znalezione artefakty, przy okazji poznając historię pewnych mniejszości narodowych i migracji w Polsce.
Gra jest integralną częścią warsztatu “Wyobrażona tożsamość”, który realizujemy w ramach programu “Jedność w różnorodności”.
Za mechanikę gry odpowiada Weronika Szatkowska z Centrum Gier Symulacyjnych i Grywalizacji działającym przy Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Gra była promowana w środowisku międzynarodowym podczas konferencji International Simulation and Gaming Association’s (ISAGA) conference 2024 w Nowej Zelandii (lipiec 2024). Na konferencji zespół Centrum Gier Symulacyjnych zaprezentował wyniki naszej pracy oraz poprowadził warsztat
z wykorzystaniem gry „Culture Identity Exploration through Educational Escape Room” dla międzynarodowej grupy dorosłych. Warsztat wygrał nagrodę „Best Workshop Award”.



Wielkoformatowe puzzle “Kulturowa mapa Polski”
Nasze puzzle powstały z potrzeby rozmawiania o wielokulturowości z najmłodszymi osobami uczestniczącymi w naszych zajęciach. Puzzle pomagają w zrozumieniu, jak wielokulturowa jest “rdzenna” ludność Polski. Aby je wykonać, poprosiłyśmy osoby z różnych mniejszości narodowych i etnicznych o wskazanie ważnych dla nich miejsc w Polsce. Na podstawie tych rozmów stworzyłyśmy plan mapy kraju z naniesionymi i opisanymi miejscami istotnymi dla osób z mniejszości zamieszkujących Polskę. O oprawę graficzną zadbała Agnieszka Bocheńska z “Dobrych Kresek”.
Puzzle są nie tylko częścią warsztatu “Różne jest fajne!”, ale mogą stanowić samodzielne narzędzie wspierające dyskusje i wiedzę o współczesnej Polsce.
