Hidżab i duchowni, czyli Pokojowa Prasówka

Hidżab i duchowni, czyli Pokojowa Prasówka

Chcesz być na bieżąco z publikacjami Salam Lab? Chciałbyś/chciałabyś co poniedziałek otrzymywać na swój adres e-mail pokojową prasówkę Salam Lab? To nasz autorski przegląd prasy składający się ze starannie wyselekcjonowanych newsów z całego świata? Chcesz wiedzieć o tym, co dzieje się w Laboratorium Pokoju oraz dostawać informacje o ciekawych akcjach i wydarzeniach? Zapisz się już teraz i czytaj newsletter na swoim mailu! Hidżab i kolejna dyskusja na temat ubioru kobiet? Między innymi o tym przeczytasz w dzisiejszej prasówce!

Nieustannie pracujemy nad tym, aby treści przygotowywane dla naszych odbiorczyń i odbiorców były jeszcze lepsze. Chcemy, aby dostęp do ciekawych newsów z całego świata miało jeszcze więcej osób. Aby jeszcze więcej osób mogło czytać historie obalające krzywdzące stereotypy i oddające głos dyskryminowanym. Dlatego już dziś zapisz się do newslettera Salam Lab!

Zapisz się do naszego newslettera!

Co poniedziałek w twojej skrzynce mailowej będzie na ciebie czekać Pokojowa Prasówka Salam Lab przygotowywana przez członków i członkinie działu medialnego pod redakcją Julii Parkot.

Kliknij aby przejść do formularza →

#SalamLabNews: hidżab i kolejna dyskusja na temat noszenia chusty. Al-Azhar zakazuje kobietom modlitwy bez zakrycia włosów

Seria fatw opublikowana na Facebooku na początku lipca przez al-Azhar, teologiczną muzułmańską uczelnię w Kairze i jedną z najważniejszych instytucji religijnych w islamie sunnickim, wywołała oburzenie w sieci i wzbudziła wiele kontrowersji. Jedna z opinii uczonych i duchownych pojawiła się w związku z ważnym w islamie świętem Eid al-Adha. Mówiła o zakazie wychodzenia z domu bez hidżabu i od razu spotkała się z powszechną krytyką wśród egipskiego społeczeństwa.

Następnego dnia uczeni al-Azharu przeformułowali fatwę, dodając, że zabrania się kobietom uczęszczania na świąteczne modlitwy bez zakrycia włosów. To nie uspokoiło jednak oburzonych Egipcjan i Egipcjanek. „Szejk al-Azharu nie jest strażnikiem społeczeństwa, a zakrycie się nie jest obowiązkiem” – skomentowała dziennikarka Sahar al-Jaraa.

Choć to nie pierwsza dyskusja na temat hidżabu, tym razem w mediach społecznościowych pojawił się hashtag „precz z szejkiem al-Azharu”, co było pierwszym przypadkiem publicznej kampanii krytykującej imama Ahmada al-Tayyeba, autorytet w świecie islamu. Akcja spotkała się z kolei z oburzeniem duchownych.

Hidżab w Indiach. Do szkoły chodzimy ubrane, jak chcemy >>>

Rida al-Danbouki, dyrektor Women’s Center for Guidance and Legal Awareness, twierdzi, że debata na temat chust w Egipcie jest wyłącznie „formą narzucenia przez duchownych patriarchalnej kontroli i opresji na ciała kobiet”. Danbouki tłumaczy, że egipska konstytucja gwarantuje wolność osobistą wszystkich obywateli oraz obywatelek i surowo zakazuje jej naruszania. „Kobiety powinny nosić wszystko, co chcą, kiedy chcą, bez nadzoru kogokolwiek, bez męskiej kontroli i bez dyskryminacji. Wszyscy są równi wobec prawa” – podsumowuje.

Noha Mohammad, 20-letnia studentka, powiedziała w rozmowie z al-Monitor, że jej zdaniem kontrowersje wokół ostatniej fatwy są niesłuszne. „To normalne, że kobiety chodzące na modlitwę zakrywają się niezależnie od tego, czy noszą chustę na co dzień, czy nie. Z mojego punktu widzenia nie było tu nic o nakazie zakładaniu hidżabu w ogóle”.

Saeed Sadiq, profesor socjologii na Uniwersytecie Amerykańskim w Kairze, powiedział, że kwestia hidżabu nie będzie miała końca, ponieważ duchowieństwo pragnie kontrolować egipskie społeczeństwo. „Duchowni skupiają się na sprawach kobiet, ignorując kwestie polityczne i inne ważne tematy. Większość ostatnich fatw skupia się na damskim ubiorze. A co z edukacją kobiet i ochroną przed przemocą na ulicy, w domu i w pracy?”.

Dyskusja sprowadza się do jednego: wyboru. Każda osoba powinna mieć wybór.

Źródło: al-Monitor.

Zdjęcie: Khaled Ghareeb via Unsplash.


Najnowsze publikacje