Połowa 2024 roku już za nami, dlatego chciałybyśmy wrócić do dzielenia się z Wami tym, co robimy. Był to dla nas trudny, ale owocny czas zmian oraz wdrażania nowych rozwiązań. Zorganizowałyśmy wiele eventów, cały czas donosiłyśmy o najważniejszych wydarzeniach ze świata i starałyśmy się rozwijać. Co nowego u nas? Przeczytajcie!
Zmiany w Zarządzie Stowarzyszenia
Najważniejsza informacja odnośnie Zarządu to zmiana składu. Obecnie w jego skład wchodzą:
- Nina Wójtowicz – społeczniczka, dyplomowana pedagożka z wieloletnim doświadczeniem w pracy w różnorodnym i wielokulturowym środowisku. W stowarzyszeniu działa od 2021 roku – skupiała się głównie na działaniach edukacyjnych, pomocowych i włączających. Zaangażowana w tworzenie i prowadzenie warsztatów o tematyce antydyskryminacyjnej oraz z zakresu edukacji globalnej, realizowała również działania edukacyjne na pograniczu polsko-białoruskim. Zanim dołączyła do Zarządu Stowarzyszenia, koordynowała Punkt Pomocy przy Radziwiłłowskiej 3 w Krakowie, a później program stażowy „Liczą się umiejętności” dla osób z doświadczeniem uchodźczym realizowany w IKEA Kraków.
- Sylwia Jankowska – studentka studiów magisterskich, Interdyscyplinarnych o Zmianach Społecznych, Śródziemnomorzu i Granicach Europejskich na Uniwersytecie Warszawskim. Na tym samym Uniwersytecie ukończyła studia z Współczesnych Migracji Międzynarodowych oraz zdobyła licencjat z Zarządzania Turystyką i Wydarzeniami na Uniwersytecie Westminster w Londynie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w agencjach marketingowych i organizacjach pozarządowych. Interesuje się tematami związanymi z migracjami, tożsamością, różnorodnością, równością i włączeniem społecznym. W stowarzyszeniu od 2021 roku zaangażowana w Dział Edukacji, w którym prowadzi warsztaty o tematyce antydyskryminacyjnej oraz z zakresu edukacji globalnej i migracji.
- Monika Toporek – absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, a obecnie studentka Bałkanistyki i Serbistyki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ma kilkuletnie doświadczenie korporacyjne, jak również zarządcze – pełniła funkcję członkini Zarządu Niezależnego Zrzeszenia Studentów UEK, gdzie działała nieprzerwanie przez pięć lat. Z Salam Lab związana od 2021 roku, kiedy jako wolontariuszka zaczęła wspierać Dział Edukacji. W okresie od września 2021 do stycznia 2022 zaangażowana w działania edukacyjne i pomocowe na granicy polsko-białoruskiej w ramach Grupy Granica. Od ośmiu lat podróżuje na własną rękę poznając i doświadczając innych kultur, co pozwala jej jeszcze lepiej zrozumieć procesy zachodzące w obecnym świecie. Teksty jej autorstwa można przeczytać na łamach Salam News.
Jeśli pamiętacie, końcem 2023 roku wyprowadziłyśmy się z lokalizacji przy Radziwiłłowskiej 3, a końcem kwietnia opuściłyśmy biuro przy ul. Sołtysa Dytmara 3 w Krakowie. Punkt Pomocy oraz Społeczna Przestrzeń Aktywna gościły i wsparły tysiące osób z doświadczeniem uchodźczym. Dziękujemy naszym Wolontariuszom i Wolontariuszkom oraz Członkom i Członkiniom Zespołu, którzy z ogromnym zaangażowaniem pomagali nam działać na rzecz osób doświadczających wykluczenia oraz kryzysu uchodźstwa.
To półrocze to również zakończenie projektów pomocowo-włączających: programów zakwaterowania krótkoterminowego, projektu relokacyjnego Re:Match, długofalowego projektu integracyjnego Żyj w Krakowie, programu aktywizacji zawodowej Pewny krok. Odblokowanie potencjału oraz projektu Ochrona osób przymusowo przesiedlonych poprzez centra społecznościowe w Polsce. Dziękujemy naszym Organizacjom Partnerskim za zaufanie i wspólny trud w niesieniu wsparcia osobom z doświadczeniem uchodźczym.
Cały czas się szkolimy! Początkiem tego roku wzięłyśmy udział w mini grancie Capacity Strengthening organizowanym przez Mercy Corps, który umożliwił nam kontynuację spotkań coachingowych z ekspertką z firmy Fluent. Miało to miejsce w najbardziej wymagającym czasie dla naszej organizacji. Spotkania zaowocowały warsztatem końcowym i opracowaniem strategii dla naszej organizacji na kolejne 12 miesięcy. Mogłyśmy również uczestniczyć w różnego rodzaju webinarach, które poszerzyły naszą wiedzę z zakresu budowania zespołu, ochrony nieletnich, monitoringu, fundraisingu i innych. Na koniec projektu spotkaliśmy się na wyjeździe integracyjnym z organizatorem oraz innymi organizacjami pozarządowymi.
W kwietniu zostałyśmy zaproszone do udziału w projekcie Szkoła Aktywnego Sektora, który dotyczył wsparcia wizerunkowego. Dzięki projektowi mogłyśmy wyprodukować nowe materiały marketingowe tj. rollup, banery, wizytówki, pieczątki firmowe oraz odbyć sesję fotograficzną dla naszego zespołu dla celów marketingowo-wizerunkowych, której efekty możecie zobaczyć m.in. w tym artykule.
Czym zajmujemy się teraz? Aktualnie realizujemy dwa długofalowe projekty grantowe:
- Promowanie jedności społecznej i tolerancji ze środków National Endowment for Democracy to projekt edukacyjny, dzięki któremu rozwijamy nasze programy edukacyjne dla osób uczniowskich i który pozwala nam na organizację wydarzeń kulturalnych, paneli dyskusyjnych oraz warsztatów.
- Odbudowa życia osób z doświadczeniem uchodźczym i wsparcie ich w staniu się aktywnymi członkami lokalnej społeczności – dzięki wsparciu organizacji Global Giving udało nam się rozliczyć zaległe opłaty w projekcie Żyj w Krakowie, z którego w 2023 roku wycofał się jeden z głównych sponsorów. Ważną częścią tego projektu jest kontynuacja działalności naszej wyjątkowej Biblioteki Ukraińskiej. Projekt zapewnia nam również środki na pokrycie kosztów administracyjnych Stowarzyszenia – odgrywają one fundamentalną rolę w zapewnieniu efektywności, zrównoważonego rozwoju i sprawnego działania naszej organizacji.
Obecnie naszym jedynym miejscem otwartym dla Beneficjentów oraz Beneficjentek jest Biblioteka Ukraińska, którą prowadzimy we współpracy z Fundacją „Kocham Dębniki”. Nasze zbiory stale się powiększają – przekonajcie się sami, odwiedzając Panią Tetianę w nowej lokalizacji – przy ul. Konfederackiej 4/5, w siedzibie Fundacji!
Jako Zarząd stale rozwijamy nasze kompetencje, uczestnicząc w różnych wydarzeniach i szkoleniach: poza sesją coachingową z ekspertką Fluent oraz spotkaniem Organizacji Partnerskich Mercy Corps podsumowującym wspólne działania w obszarze pomocy humanitarnej, o których już wspomniałyśmy, bierzemy też udział w sześciomiesięcznym programie BRIDGE (building resilience in digital growth and engagement) wspierającym organizacje pozarządowe w rozwijaniu umiejętności cyfrowych i pozyskiwaniu środków w sieci. Miałyśmy też możliwość konsultacji dot. tworzenia strategii fundraisingowej w ramach Active Citizens Fund.
Bardzo ważną częścią naszej pracy jest również działalność rzecznicza, dzięki której dzielimy się naszymi doświadczeniami oraz wiedzą w zakresie wsparcia osób doświadczających wykluczenia, migracji i/lub w kryzysie uchodźstwa. Dlatego też wzięłyśmy udział w audycji „Budować szacunek do różnorodności” w Off Radio Kraków – do odsłuchania tutaj. Ponadto nasza organizacja dołączyła do Małopolskiego Partnerstwa na rzecz Integracji i Wielokulturowości, które jest inicjatywą Województwa Małopolskiego – Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie w ramach projektu strategicznego „Żyj i pracuj w Małopolsce (etap 1)”, dofinansowanego ze środków europejskich.
Co nowego w Dziale Edukacji?
Za nami siedem miesięcy pracy edukacyjnej na rzecz budowania szacunku dla różnorodności i przeciwdziałania dyskryminacji. Co działo się w tym czasie?
DZIAŁANIA W SZKOŁACH
Kontynuujemy realizację opracowanego w minionym roku programu edukacyjnego Jedność w różnorodności, który wspiera szkoły w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego. Program zakłada kompleksowe działania w szkole i uwzględnia: szkolenie dla kadry pedagogicznej, cykle warsztatów antydyskryminacyjnych dla klas IV-VIII, jednorazowe warsztaty dla klas I-III oraz spotkania ewaluacyjne z zespołem psychologiczno-pedagogicznym działającym w szkole. Kompleksowe działania w szkołach są dla nas priorytetem, wspieramy placówki w przeciwdziałaniu dyskryminacji i wykluczeniu i na te działania kierujemy naszą uwagę. W kwietniu 2024 zakończyłyśmy realizację programu w szkole podstawowej z podkrakowskiej miejscowości, w tym samym miesiącu rozpoczęłyśmy go w kolejnej szkole, tym razem w Krakowie, w której program będzie kontynuowany po zakończeniu wakacji.
W pierwszym półroczu odwiedziłyśmy sześć szkół podstawowych. Dla pięciu grup przeprowadziłyśmy cykle warsztatów o tematyce antydyskryminacyjnej w ramach programu Jedność w różnorodności. Oprócz cykli, realizowałyśmy także jednorazowe warsztaty o tematyce migracyjnej oraz warsztaty międzykulturowe i antydyskryminacyjne – skorzystało z nich dziesięć klas.
DZIAŁANIA POZASZKOLNE
Z naszymi działaniami edukacyjnymi wychodzimy także poza mury szkolne. W ostatnim półroczu zrealizowałyśmy szkolenie dla pracowników i pracowniczek Żydowskiego Muzeum Galicja w Krakowie, szkolenie Empatia w działaniu dla osób studenckich z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach w ramach Międzynarodowej Konferencji „Różnorodność, równość i inkluzja w społecznościach” oraz dla osób studenckich z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. W ramach współpracy z Fundacją Teach for Poland przeprowadziłyśmy warsztaty antydyskryminacyjne oraz warsztaty z języka równościowego jako część projektu wspierającego edukatorów, asystentów międzykulturowych oraz nauczycieli z całej Polski w kontekście pracy w klasach wielokulturowych. Podczas corocznego zlotu Hufca ZHP w Bazie Hufca ZHP Nowinki w Piasecznie miałyśmy okazję poprowadzić warsztaty dla grupy młodzieży i dorosłych harcerzy i harcerek. Realizowałyśmy także warsztaty w ramach współpracy z instytucjami kultury oraz firmami.
WSPÓŁPRACA Z INSTYTUCJAMI KULTURY
Po sukcesie projektu Odkryj wielokulturowy Wawel, czyli cyklu warsztatów rodzinnych, który realizowałyśmy w 2023 r. na Zamku Królewskim na Wawelu, dużo uwagi kierujemy na wspólne działania z instytucjami kultury, by promować włączanie edukacji antydyskryminacyjnej i edukacji globalnej w edukację muzealną i działania instytucji kultury.
Wraz z początkiem nowego roku zawiązałyśmy współpracę z Małopolskim Instytutem Kultury w Krakowie, z której bardzo się cieszymy! Zaowocowała ona szeregiem wspólnych wydarzeń. W ramach projektu MIK pt. Laboratorium Kultury zorganizowałyśmy spotkanie poświęcone kulturze Turcji, poprowadzone przez Huseyina Celika – dziennikarza i eksperta ds. Turcji, islamu i Bliskiego Wschodu. Podczas spotkania Huseyin opowiedział o różnorodności tureckiego społeczeństwa oraz skonfrontował z rzeczywistością środkowoeuropejskie wyobrażenia o islamie. W części warsztatowej uczestnicy i uczestniczki przygotowali słynną turecką sałatkę kisir oraz poznali tajniki parzenia kawy i herbaty po turecku. Z kolei w ramach 26. Małopolskich Dni Dziedzictwa Kulturowego prowadziłyśmy warsztaty rodzinne Ogrody migrujące – jak przyroda współtworzy wielokulturowe dziedzictwo w ogrodach Klasztoru OO. Bernardynów w Krakowie. Warsztaty były okazją, by korzystając z zasobów otaczającej przyrody porozmawiać o tym, czy rośliny mogą migrować oraz czego o różnorodności i współpracy może nas nauczyć klasztorny ogród. W czerwcu natomiast w ramach Forum Wielokulturowości przeprowadziłyśmy warsztaty Wyobrażona tożsamość dla grupy pracowniczek różnych krakowskich instytucji kultury, które podczas spotkania zagrały w naszą edukacyjna grę „Spadkobierca”.
Działamy również wśród rodzin z dziećmi. W związku ze współpracą z Muzeum Narodowym w Krakowie przygotowałyśmy warsztaty rodzinne, które odbyły się w ramach cyklu MNK Rodzinna niedziela jako wydarzenie towarzyszące Weekendowi Gruzińskiemu odbywającemu się w MNK w dniach 7-9 czerwca. Wykorzystując eksponaty i treści prezentowane na wystawie Złote runo – sztuka Gruzji przygotowałyśmy aktywności, zadania i zagadki oscylujące wokół tematu Bogactwa. Rodziny uczestniczące otrzymywały specjalnie przygotowane karty pracy, które nawigowały po wystawie, proponując alternatywną formę odkrywania sztuki – poruszając tematy wartości, różnorodności i wspólnotowości w tle.
OBECNOŚĆ NA FESTIWALACH
W tym roku rozszerzyłyśmy naszą aktywność na festiwalach plenerowych! Tradycyjnie nasze stoisko można było odwiedzić w dniach 1-2 czerwca na Strefie Społecznej podczas Święta Wolności i Praw Obywatelskich w Gdańsku organizowanym przez Fundację Gdańską oraz na Strefie Inicjatyw Społecznych podczas Slot Art Festival w dniach 10-13 lipca. Dodatkowo w programie Slot Art Festiwal 2024 znalazły się nasze warsztaty Lekcje o neokolonializmie – nowy program edukacyjny, którego celem jest zwiększenie wiedzy na temat zjawiska neokolonializmu we współczesnym świecie. Mimo bogatej oferty festiwalowej, zaproponowane przez nas zajęcia cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, a osoby w nich uczestniczące były niezwykle zaangażowane w proponowane przez nas aktywności oraz otwarte na dyskusje i dzielenie się własnym doświadczeniem. Dodatkowo 22 czerwca gościłyśmy na festiwalu Wianki w Posadzie Rybotyckiej, w programie festiwalowym dostępne były nasze warsztaty Wyobrażona tożsamość, w których wykorzystujemy grę detektywistyczną „Spadkobierca”. Dziękujemy Wam za wszystkie inspirujące rozmowy!
NOWE PROGRAMY EDUKACYJNE
W minionym półroczu intensywnie pracowałyśmy nad nowymi programami edukacyjnymi. Co udało się stworzyć? Nasza oferta poszerzyła się o nowy cykl zajęć dla osób uczniowskich i studenckich Lekcje o neokolonializmie, szkolenie Empatia w działaniu oraz o niezwykły warsztat z wykorzystaniem gry edukacyjnej Wyobrażona tożsamość.
Szkolenie Empatia w działaniu – to szkolenie dla osób dorosłych, którego celem jest zwiększenie wiedzy na temat funkcjonowania społeczeństw wielokulturowych oraz przyczyn i skutków dyskryminacji. To sześciogodzinne spotkanie jest zaproszeniem do wspólnej refleksji nad tym, jak wiedza na temat wielokulturowości, międzykulturowości oraz migracji może nam pomóc w budowaniu postawy otwartości i szacunku wobec „inności”.
Lekcje o neokolonializmie – to cykl sześciu warsztatów, którego celem jest zwiększenie wiedzy na temat zjawiska neokolonializmu we współczesnym świecie. Zajęcia są okazją do refleksji nad wpływem kolonializmu na nasz obraz świata, na globalne zależności i dominujące narracje. Podczas warsztatów przyjmujemy różne perspektywy: geograficzną, historyczną, literaturoznawczą, a także sztuki i nowych mediów by wspólnie poszukiwać przejawów neokolonializmu i sposobów dekonstruowania neokolonialnych narracji.
Wyobrażona tożsamość – warsztaty z wykorzystaniem gry „Spadkobierca” – warsztat porusza temat migracji, mniejszości ukraińskiej w Polsce oraz zawiłości ludzkich tożsamości. Częścią warsztatu jest detektywistyczna gra „Spadkobierca”, która opiera się na mechanizmie działania „mobilnego escape roomu”. W czasie rozgrywki osoby uczestniczące zapoznają się z elementami historii Polski oraz losami ukraińskiej mniejszości narodowej zamieszkującej dzisiejszy powiat przemyski. Bieg gry – a także zawiłych ludzkich losów – wprowadza graczy i graczki w kontekst współczesnych migracji z Ukrainy do Polski. Warsztat, dzięki wykorzystaniu gry, ma silną funkcję integrującą, a doświadczenie zdobyte podczas rozgrywki rozwija empatię oraz uczy zrozumienia złożoności historii osób zamieszkujących ziemie przygraniczne. Zajęcia służą zrozumieniu kompleksowości ludzkiej tożsamości oraz zwiększeniu świadomości zależności pomiędzy własną tożsamością kulturową, a tym, w jaki sposób postrzegamy świat. Jest częścią programu edukacyjnego Mniejszości, migracje, jedność. Warsztaty o wielokulturowej Polsce, nad którym pracujemy od 2023 r., i który zakłada powstanie jeszcze dwóch gier edukacyjnych, z których każda opowiadać będzie o innej mniejszości narodowej lub etnicznej. W ostatnim czasie warsztat zdobył nagrodę najlepszego warsztatu na International Simulation and Gaming Association’s (ISAGA) conference 2024, gdzie został przeprowadzony przez Weronikę Szatkowską i dr Małgorzatę Ćwil z Akademii Leona Koźmińskiego – osoby, z którymi współpracowałyśmy przy tworzeniu gry.
PROMOCJA NASZYCH DZIAŁAŃ W ŚRODOWISKU UNIWERSYTECKIM
Dział Edukacji Salam Lab jest również obecny w przestrzeni akademickiej. Blanka Błaszczak-Rozenbaum – Specjalistka ds. Edukacji wzięła udział w trzech konferencjach, gdzie prezentowała nasze działania.
19 kwietnia uczestniczyła w Ogólnopolskiej Konferencji Studencko-Eksperckiej: „Zmieniające się rzeczywistości: życie w post- i neokolonialnym świecie” organizowanej przez Afrykańsko-Bliskowschodnie Koło Naukowe i Koło Orientalistów UJ, gdzie opowiadała o nowym programie Lekcje o neokolonializmie podczas wystąpienia pt. Zmieniająca się edukacja: jak mówić o postkolonializmie w neokolonialnej rzeczywistości na podstawie działań edukacyjnych prowadzonych przez organizację pozarządową SALAM LAB – Stowarzyszenie Laboratorium Działań dla Pokoju.
20 kwietnia z wystąpieniem pt. Gra „Spadkobierca”: jak mobilny escape room może nauczać historii pogranicza wystąpiła na ogólnopolskiej konferencji studencko-doktoranckiej: „Ogrywanie Historii. Rola i miejsce gier w historiografii”, organizowanej przez Sekcję Gier Historycznych oraz Sekcję Historii w Przestrzeni Publicznej Koła Naukowego Historyków Studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Blanka opowiadała o stworzonej przez nas grze edukacyjnej „Spadkobierca” oraz warsztatach Wyobrażona tożsamość wykorzystujących to narzędzie.
Z kolei o procesie tworzenia gry edukacyjnej „Spadkobierca” nasza edukatorka opowiadała również w ramach wystąpienia pt. Grając w zaangażowanie i we współpracę: gra edukacyjna o Ukraińcach w Polsce w perspektywie procesów diasporotwórczych podczas Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej „Nowe migracje, nowe narracje” organizowanej przez Instytut Socjologii Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie oraz Wydział Humanistyczny AGH 27-28 czerwca.
STAWIAMY NA ROZWÓJ
W minionym półroczu udało nam się także wygospodarować czas na niezwykle wartościowe wyjazdy, dzięki którym mogłyśmy poszerzać swoją wiedzę i kompetencje.
W kwietniu Monika Zielińska, kierowniczka Działu Edukacji, wzięła udział w tygodniowej wizycie studyjnej w Norwegii zatytułowanej „Building equality in a diverse society. How to prevent and respond to discrimination”. Wizyta, poświęcona działaniom antydyskryminacyjnym, została zorganizowana przez Fundację Edukacja dla Demokracji. Podczas wizyty uczestnicy i uczestniczki zapoznali się z wyzwaniami stojącymi przed norweskim społeczeństwem oraz działaniami podejmowanymi przez różne instytucje i społeczności lokalne w celu zapobiegania i reagowania na dyskryminację. Wizyta miała na celu zbadanie podobieństw między społeczeństwami norweskim i polskim, poszukiwanie inspiracji i refleksji oraz zbadanie potencjalnych obszarów współpracy i wymiany doświadczeń między polskimi i norweskimi podmiotami. Wizyta pozwoliła również na stworzenie sieci kontaktów między organizacjami pozarządowymi w Polsce działającymi na rzecz przeciwdziałania dyskryminacji.
Natomiast w czerwcu Blanka Błaszczak-Rozenbaum wzięła udział w wizycie studyjnej nt. dialogu, przeciwdziałania radykalizacji i upamiętniania w Utøya Learning Center w Norwegii w ramach Programów Aktywni Obywatele-Fundusz Regionalny i Aktywni Obywatele-Fundusz Krajowy. Ze strony norweskiej współorganizatorami były Utøya – Et sted som engasjerer oraz 22. juli-senteret. Wyjazd był kontynuacją ubiegłorocznej wizyty na temat dialogu ponad podziałami. Na wyjeździe zostały poruszone tematy zjawiska radykalizacji, działań prewencyjnych, uczczenia pamięci i upamiętnienia oraz dialogu w obszarze edukacji.
Nie jest nam bliskie przekładanie efektów naszej pracy na liczby, ponieważ momentów refleksji oraz krytycznego spojrzenia na utarte schematy, obrazy i narracje, których doświadczamy w klasach szkolnych i na salach szkoleniowych, nie sposób ująć w tabelkach. Ale jak każda organizacja tabelki robimy, dlatego i tymi rezultatami dzielimy się z Wami 🙂
Działania edukacyjne w 2024 roku w liczbach:
6 szkół skorzystało z naszych programów edukacyjnych
35 zrealizowanych warsztatów w szkołach
292 uczniów i uczennic uczestniczących w warsztatach
2 szkolenia dla grup studenckich Empatia w działaniu
32 studentów i studentek uczestniczących w szkoleniach
11 warsztatów dla grup pozaszkolnych
128 osób uczestniczących w warsztatach.
Wydarzenia, zmiany i Patronite, czyli pół roku w redakcji Salam Lab
Pierwsza połowa 2024 roku w naszej redakcji upłynęła pod hasłem: „zmiany”. Styczeń był ostatnim miesiącem, kiedy działałyśmy „na pełnych obrotach”. Trudna sytuacja finansowa organizacji sprawiła, że od lutego do maja musiałyśmy ograniczyć nasze aktywności. W związku z tym zmniejszyłyśmy ilość publikacji, a od lutego nasza Pokojowa Prasówka ukazuje się nie co tydzień, jak wcześniej, a co dwa tygodnie. Jeśli chcecie, byśmy mogły wrócić do cotygodniowych newsletterów zawierających starannie wyselekcjonowane informacje z całego świata – wesprzyjcie nas na Patronite! Więcej o naszym Patronite napiszemy w kolejnym podsumowaniu, bo reaktywowałyśmy go wczoraj. Co publikowałyśmy w styczniu? Human stories (np. historię Emila al-Khawaldeh), newsy oraz pozytywne informacje ze świata, nie zapominając o sytuacji w Strefie Gazy. W lutym z kolei wspominałyśmy, jak Salam Lab witał osoby uchodźcze z Ukrainy.
PALESTINE CINEMA DAYS
Marzec upłynął nam pod znakiem Palestine Cinema Days, którego byłyśmy współorganizatorkami i matronkami. Przegląd Filmów Palestyńskich i o Palestynie odbywał się w Warszawskiej Kinotece od 19 do 23 marca. Podczas przeglądu uczestnicy i uczestniczki zobaczyli cały wachlarz filmowych palestyńskich opowieści: od ponadczasowej klasyki po poruszające filmy dokumentalne prezentowane na najważniejszych międzynarodowych festiwalach i nagradzane krótkie metraże. Nasze dziennikarki poprowadziły dyskusje po projekcjach filmów. Katarzyna Makarowicz moderowała spotkanie wokół „Tantury” w reżyserii Alona Schwarza. Debata o Nakbie i jej konsekwencjach odbyła się z udziałem Przemysława Wielgosza, Niny Michnik oraz Adama Hadiego. Z kolei Ewelina Kaczmarczyk poprowadziła rozmowę po pokazie filmu „Sprawy osobiste” w reżyserii Mahy Haj. O codzienności życia pod okupacją na Zachodnim Brzegu redaktorka Salam Lab rozmawiała z Salahem Abu Labanem, Joanną Rajkowską oraz Patrycją Król. Przegląd filmów palestyńskich okazał się dużym sukcesem – sale były pełne, a po rozmowach toczyły się jeszcze długie dyskusje. Dostałyśmy też od Was dużo pozytywnego feedbacku, co jeszcze umocniło nas w przekonaniu, że robimy wartościowe rzeczy.
W tym samym czasie redaktorka Ewelina Kaczmarczyk wzięła również udział w kolacji iftarowej zorganizowanej przez zaprzyjaźnioną z nami organizację Dunaj Instytut Dialogu. Pysznym potrawom i rozmowom towarzyszyła turecka muzyka.
RAMADAN I NAKBA
W czasie tegorocznego Ramadanu przypominałyśmy w naszych mediach teksty o kolacji iftarowej, modlitwie w islamie, a z okazji Eid al-Fitr nasz współpracownik Huseyin przygotował rolkę. W kwietniu z kolei to my zadebiutowałyśmy naszą pierwszą rolką – Katarzyna Makarowicz opowiedziała w niej o największych wyborach w historii świata. Przygotowanie naszych rolek wspierał nasz stażysta Michał Połowniak, któremu bardzo dziękujemy za pomoc i wspaniałą współpracę.
W maju, z okazji rocznicy Nakby wraz z Inicjatywą Wschód zorganizowałyśmy wyjątkowe wydarzenie – Klucze do domów, klucze do wspomnień. Upamiętnienie Nakby. Spotkanie było przestrzenią do rozmowy o dawnych palestyńskich wsiach, których mieszkańcy i mieszkanki zostali wysiedleni w 1948 roku. O tamtych wydarzeniach rozmawialiśmy z Nidalem Hamadem (pisarzem i działaczem na rzecz Palestyny, który urodził się w palestyńskim obozie dla uchodźców w Ain El-Hilweh w Libanie), Alą Qandil (reporterką oraz byłą korespondentką PAP w Palestynie) oraz Emilem al-Khawaldeh (Polakiem i Palestyńczykiem, aktywistą Inicjatywy Wschód), współprowadzącym spotkanie z Eweliną Kaczmarczyk. Frekwencja przebiła nasze najśmielsze oczekiwania (pojawiło się ponad 50 osób), za co bardzo Wam dziękujemy! Z okazji 76. rocznicy Nakby 15 maja publikowałyśmy artykuły poświęcone samej Nakbie, np. recenzję filmu „Over their dead bodies”, który przedstawia masakrę wsi Tantura z palestyńskiej perspektywy.
W czerwcu nasza redaktorka Ewelina Kaczmarczyk uczestniczyła wraz z Blanką Błaszczak-Rozenbaum w wizycie studyjnej na wyspie Utøya, w miejscu, gdzie 13 lat temu w wyniku zamachu terrorystycznego zostało zamordowanych 69 osób. Terrorysta, Anders Breivik, podając się za policjanta, dostał się na wyspę, strzelając do przebywającej tam młodzieży należącej do młodzieżówki norweskiej partii pracy. Była to największa tragedia w Norwegii od czasu II wojny światowej. Na wyspie Utøya uczestniczyłyśmy w warsztatach antydyskryminacyjnych, podczas których dowiedziałyśmy się, jak przeciwdziałać radykalizmowi i w jaki sposób walczyć z mową nienawiści. Utøya uczy, że pamięć jest procesem. To, że młodzież może nadal przyjeżdżać na wyspę jest świadectwem tego, że terrorysta nie zwyciężył. Wyspa żyje, edukuje i dalej niesie antydyskryminacyjne przesłanie. Z Utøyi wyjechałyśmy pełne nadziei i inspiracji do naszych działań edukacyjnych i medialnych. Krótką relację z pobytu możecie obejrzeć w naszej rolce.
POWIĘKSZENIE ZESPOŁU
Czerwiec był też miesiącem, kiedy Dział Medialny powitał nową redaktorkę – teksty dziennikarki Marty Burzy, indolożki i turkolożki oraz absolwentki Podyplomowych Studiów Pomocy Humanitarnej możecie już czytać na naszej stronie internetowej. Marta, witamy cię na pokładzie! Marta oprócz zadań redakcyjnych, wspiera nas w działaniach fundraisingowych.
Końcem czerwca, który był dla nas miesiącem pozytywnych zmian i wyjazdów, nasza dziennikarka i od czerwca redaktorka naczelna Salam Lab (przejmując obowiązki od p. o. redaktorki naczelnej Katarzyny Makarowicz), Ewelina Kaczmarczyk uczestniczyła w festiwalu reportażu NON Fiction. Ewelina poprowadziła debatę „Nad Morzem Śródziemnym: Ludobójstwo zwane wojną” z udziałem Przemysława Wielgosza, fotografki Anne Paq i Alicji Qandil. Dyskusja była niezwykle poruszająca, a po niej mogliśmy porozmawiać z naszymi czytelnikami i czytelniczkami. Dziękujemy Wam za dobre słowa. Jeśli przegapiliście debatę, wciąż można ją obejrzeć tutaj.
Lipiec powitałyśmy lajwem o aktualnej sytuacji na granicy polsko-białoruskiej. Katarzyna Makarowicz rozmawiała na naszym Instagramie z osobą, która zna temat od podszewki: Bartoszem Rumieńczykiem, aktywistą Grupy Granica, a wcześniej dziennikarzem piszącym m.in. o migracjach. W ostatnich tygodniach z granicy polsko-białoruskiej dochodzą niepokojące wieści: więcej pushbacków, czyli nielegalnych wywózek organizowanych przez polską straż graniczną; więcej przemocy, więcej desperacji polskich służb. Wbrew obietnicom, polityka polskiego rządu wobec osób uchodźczych nie zmieniła kursu. Narracja o niebezpiecznych migrantach forsujących naszą granicę i dezinformacja nadal dominują w mediach. Dlatego też chciałyśmy porozmawiać z Bartkiem o tym, jakie są i będą konsekwencje takiej polityki. Jeśli chcecie posłuchać rozmowy, jest ona dostępna tutaj.
W ostatnich tygodniach pisałyśmy o konsekwencjach podpisania paktu migracyjnego, skutkach przywrócenia strefy na granicę polsko-białoruską, wojnie w Sudanie czy animacjach opowiadających o sytuacji w Afganistanie, recenzowałyśmy też dla Was książki.
Pracujemy nad kolejnymi wydarzeniami (stay tuned!) i lajwami oraz intensywnie planujemy naszą strategię fundrasingową. Jeśli chcecie, żebyśmy mogły tworzyć dla Was więcej treści i walczyć z czarno-białym przekazem, wesprzyjcie nas na Patronite. Dziękujemy za każde wsparcie i pomoc!
Edu i Media razem, czyli wydarzenia Salam Lab
Poza działalnością edukacyjną i medialną w ramach projektu Bridging the Gap: Minority Perspective Forum organizujemy wydarzenia poświęcone wielokulturowości. To nie tylko wieczory kultury, ale też spotkania z ekspertami i ekspertkami, debaty czy lajwy. W pierwszej połowie 2024 roku udało nam się zorganizować trzy wydarzenia skupiające się na poszerzeniu wiedzy mieszkańców i mieszkanek Krakowa na temat historii i kultury Palestyny oraz Turcji. Pierwsze z nich to wspomniane już powyżej upamiętnienie Nakby, które odbyło się 15 maja.
POPOŁUDNIE Z KULTURĄ PALESTYŃSKĄ – 22.06.2024
Podczas palestyńskiego popołudnia o kulturze swojego kraju opowiadał Salahuddin Abulaban, przewodnik po Palestynie i Jordanii oraz poeta. W pierwszej, edukacyjnej części spotkania Salah opowiedział o różnicach kulturowych oraz o historycznych postaciach, które łączą kulturę polską i palestyńską. Został omówiony też temat Nakby oraz jej wpływ na współczesne życie narodu palestyńskiego.
W drugiej, integracyjnej części spotkania uczestnicy i uczestniczki uczyli się podstawowych kroków palestyńskiego tańca Dabke. Poza tańcem poznaliśmy znaczenie tańca, który stał się symbolem protestów oraz kulturowego oporu. Spotkanie zakończył warsztat kulinarny, podczas którego przygotowaliśmy tradycyjny hummus. Spotkanie zwieńczyły nieformalne rozmowy na temat kultury i historii Palestyny. Całe wydarzenie zostało przeprowadzone w języku polskim. Wzięło w nim udział 28 osób pochodzących z Polski, Palestyny oraz Ukrainy w wieku 18-60 lat.
WIECZÓR KULTURY TURECKIEJ – 24.06.2024
Podczas wieczoru o tureckiej kulturze oraz islamie opowiadał Huseyin Celik, dziennikarz i ekspert ds.Turcji, islamu i Bliskiego Wschodu. Huseyin opowiedział m.in. o tureckiej historii, głównych zasadach islamu oraz o krajach, w których islam jest jedną z najbardziej rozpowszechnionych religii. Prowadzący podzielił się też z nami perspektywą codziennego życia osoby wyznania muzułmańskiego w Polsce. W tej części pojawiło się dużo pytań od osób uczestniczących na temat różnic kulturowych oraz wyzwań, których doświadcza osoba pochodzenia tureckiego w Polsce. Później przyszedł czas na poznanie tradycyjnych sposobów parzenia tureckiej kawy oraz herbaty i degustację tradycyjnych napojów oraz deserów. Całe wydarzenie zostało przeprowadzone w języku polskim. Wzięły w nim udział 22 osoby pochodzące z Polski oraz z Ukrainy w wieku 18-70 lat. Dziękujemy Wam, że byliście i byłyście z nami oraz zapraszamy na kolejne eventy!
Zapraszamy do współpracy i wsparcia naszej działalności
Jak widzicie, mimo zmniejszenia naszego zespołu, nie zwalniamy tempa. Planujemy kolejne działania w szkołach czy instytucjach, teksty, wydarzenia i wieczory kultury. To wszystko jest możliwe dzięki naszym grantodawcom, ale i Waszemu wsparciu. Dzięki wpłatom darczyńców i darczynek będziemy mogły działać więcej i lepiej. Dlatego też zapraszamy Was do finansowego wsparcia naszej pracy na siepomaga, jak i wsparcia Działu Mediów na Patronite.pl. Swoje zaproszenie kierujemy również do podmiotów biznesowych – jako Salam Lab jesteśmy otwarte na współpracę komercyjną. Dziękujemy każdej i każdemu z Was, którzy i które dokładacie swoją cegiełkę do budowania otwartego i wielokulturowego społeczeństwa. Do „usłyszenia” w kolejnym, tym razem już kwartalnym podsumowaniu!
Redakcja: Ewelina Kaczmarczyk