Młoda Palestynka postanowiła wykorzystać swój talent, by zwrócić uwagę świata na to, jak wygląda życie Palestyńczyków pod okupacją. Zamiast typowych dla wojny obrazów artystka pokazała… życie bohaterów Disney’a w Palestynie. Zobacz wyjątkowy projekt Aseel Abu Ramilah
Zdjęcia nikogo nie poruszają
Życie Palestyńczyków pod okupacją jest koszmarem. Mieszkańcy okupowanych terenów są stale narażeni na nadużycia, łamanie praw człowieka i upokorzenia. Ograniczony dostęp do opieki zdrowotnej, żywności i wody, pracy, edukacji oraz ziemi, mieszkań czy energii, a także ciągłe kontrole, patrole i zatrzymania – to tylko niektóre z problemów, z którymi Palestyńczycy muszą zmagać się pod okupacją [1].
Co więcej, w swoim ostatnim raporcie, organizacja Human Rights Watch wprost nazwała politykę Izraela wobec Palestyńczyków apartheidem [6].
Mimo to, jak mówi Aseel Abu Ramilah, młoda Palestyńska artystka z Jerozolimy, “wielu ludzi ogląda zdjęcia ukazujące życie w okupowanej Palestynie. Jednak one nikogo już nie poruszają” [2]. Dlatego podjęła się stworzenia serii wyjątkowych foto-kolaży. Miała rację, że widok postaci ze znanych kreskówek i filmów na ulicach kraju objętego konfliktem, skupi uwagę świata i da świeże spojrzenie na problem.
Na zdjęciach z Palestyny, które pokazuje Aseel, nie ma już przelewanej krwi czy innych typowych dla wojny obrazów. Zdaniem młodej architektki, ludzie się juz nimi znudzili. Są za to znani i lubiani bohaterowie z filmów i bajek.
Zwrócić uwagę świata
Aseel Abu Ramilah urodziła się w 1993 roku w Jerozolimie. Po ukończeniu architektury na palestyńskim uniwersytecie w Bir Zajt w 2016 roku, zapałała miłością do fotografii. Młoda architektka kupiła swój pierwszy profesjonalny aparat i zaczęła fotografować to, co było wokół niej – budynki i ulice Jerozolimy.
Przełomowym momentem okazał się kurs projektowania graficznego, na który Aseel postanowiła się zapisać. To dzięki niemu w głowie młodej Palestynki zrodził się pomysł, by wykorzystując swoją pasję i nowo zdobyte umiejętności, zwrócić uwagę świata na problem okupowanej Palestyny.
Będąc pod wrażeniem twórczości artystów z innych państw, którzy wykorzystując postaci z popularnych kreskówek i filmów w swoich pracach, zwracają uwagę na poważne problemy, Aseel postanowiła, że kwestię okupacji Palestyny również powinno się przedstawić w innowacyjny i kreatywny sposób.
Superbohater w Palestynie
W 2019 roku Aseel postanowiła opublikować swoje pierwsze projekty. Cykl fotografii zatytułowała “Co gdyby w Palestynie”. Projekty młodej Palestynki są refleksją nad tym, jak wyglądałoby życie postaci z popularnych bajek i filmów w palestyńskich realiach.
Jej pierwsze zdjęcia ukazują sylwetki popularnych superbohaterów, którzy znaleźli się w Palestynie. Jak pisze Abu Ramilah, jest to starcie fikcji z rzeczywistością.
Co dzieje się na jej pracach? Aseel pokazuje, że na terenach okupowanych nawet superbohaterowie tacy jak Superman czy Batman stają się bezsilni. Ich supermoce są bezużyteczne, kiedy na ich drodze pojawiają się przeszkody, z którymi Palestyńczycy mierzą się na co dzień – mur, symbol konfliktu i twór sprzeczny z prawem międzynarodowym, czy punkty kontrolne.



Co gdyby żyli w Palestynie?
“Mur między Palestyną, a Izraelem to twór, który nigdy nie powinien powstać” [3]. Znacznie utrudnia codzienne życie Palestyńczyków, naraża na liczne upokorzenia, sprawia, że czują się jak w więzieniu. Fortyfikacja stała się niejako symbolem izraelsko-palestyńskiego konfliktu i w związku z tym jest motywem często wykorzystywanym przez artystów. W projektach Aseel także wielokrotnie się pojawia.
Aby zwrócić uwagę na problem zbudowanego przez Izraelczyków muru, Abu Ramilah odwołuje się do bajki Alicja w krainie czarów. Jak wyglądałoby życie tytułowej bohaterki, gdyby żyła w okupowanej Palestynie? W palestyńskich realiach Alicja zamiast drzwi do krainy czarów, znalazłaby drzwi, dzięki którym mogłaby znaleźć się po drugiej stronie muru, tam, gdzie są wolność, godne życie i szacunek dla drugiego człowieka.


A jak wyglądałoby życie bohaterów bajki Aladyn, gdyby urodzili się w Palestynie? Palestyński mur znacznie wpłynąłby na akcję słynnego filmu Disney’a. W oryginalnej wersji tytułowy bohater, chcąc zdobyć serce księżniczki, zabiera ją w magiczną podróż dookoła świata na latającym dywanie. W palestyńskich realiach mógłby co najwyżej pokazać jej mur bezpieczeństwa, który dla mieszkańców okupowanej Palestyny bardzo często jest nieprzekraczalną granicą.
Pamiętacie bajkę Zaplątani? Główna bohaterka, Roszpunka, marzyła o tym, by w końcu wyjść z wieży, w której była więziona od lat. Gdyby urodziła się jako Palestynka, zamiast o wyjściu z wieży, marzyłaby o tym, by znaleźć się po drugiej stronie muru i zobaczyć Jerozolimę, miejsce swojego urodzenia. Dla pozbawionych podstawowych swobód Palestyńczyków możliwość swobodnego przemieszczania się jest często tylko marzeniem [4].


A co z happy endem?
Jednym z ciekawszych pomysłów Aseel było nawiązanie do bajki Kopciuszek. Gdyby tytułowa bohaterka urodziła się w Palestynie, nie dotarłaby na bal i nie poślubiła księcia. Na drodze do marzeń stanęłyby jej mur bezpieczeństwa, niespodziewana kontrola albo bombardowanie, czyli to, z czym Palestyńczycy zmagają się na co dzień. Życie w Palestynie pozbawione jest magii, a szczęśliwe zakończenia są rzadkością.
Co więcej, życie w strefie konfliktu pełne jest niebezpieczeństw. Giną niewinni ludzie, a strzelaniny, bombardowania czy śmierć to codzienność dla Palestyńczyków. Aseel zwraca na to uwagę, odwołując się do bajki Król lew. Pamiętacie słynną scenę śmierci Mufasy? Kto z nas choć raz nie wylał przy niej morza łez! Gdyby to Palestyna była miejscem akcji znanej bajki Disney’a, Simba straciłby ojca na skutek bombardowania – tak jak Palestyńczycy tracą swoich bliskich na co dzień.
Kolejna ikoniczna scena z Króla lwa – Mufasa i Simba, siedzący na Lwiej Skale, wpatrują się w horyzont i zachodzące nad Lwią Ziemią słońce. “Kiedyś to wszystko będzie twoje” – mówi Mufasa do swojego syna. W palestyńskich realiach bohaterowie siedzą na Górze Oliwnej, skąd rozpościera się widok na Święte Miasto, Jerozolimę. Aseel pokazuje, że Palestyńczycy nie tracą nadziei. Pomimo cierpienia, trudności, ciągłych upokorzeń i niekończącego się konfliktu nadal wierzą, że nadejdzie dzień, gdy będą mogli żyć w pokoju w swojej ojczyźnie. Wolni [5].


Poruszają i dają do myślenia
Wraz z opublikowaniem pierwszych fotografii, Aseel zdobyła rzesze fanów, którzy podsyłają jej pomysły na kolejne zdjęcia. Młoda Palestynka w kreatywny sposób pokazuje, jak wygląda życie narodu palestyńskiego pod okupacją. Jej zdjęcia poruszają i dają do myślenia.
Więcej zdjęć autorstwa młodej artystki znajdziesz w jej mediach społecznościowych: na Instagramie oraz Facebooku.
Źródła:
[1] PISM, Konflikt izraelsko-palestyński 2020. Rok złego przełomu,
[2], [4], [5] Al-Jazeera, شخصيات كرتونية عالمية في القدس.. هكذا تنقل أسيل أبو رميلة نبض المدينة للعالم,
[3] Tomasz Jakimiuk, Mur między Palestyną a Izraelem – krew i sztuka w 85 zdjęciach,
[6] Anna Słania, Salam Lab, Władze Izraela dopuszczają się apartheidu.