Kategoria: Kultura


  • Żydówka. Stworzona przez samą siebie

    Żydówka. Stworzona przez samą siebie

    „Pochwalony Ty, Wiekuisty Boże nasz, Królu Wszechświata, który nie stworzyłeś mnie kobietą”. Tymi słowami ortodoksyjni Żydzi modlą się co rano. Ta kobieta ze społeczności chasydzkiej pokazuje, że Żydówka może stworzyć się sama.


  • „Gorzkie zakończenie jest lepsze niż niekończąca się gorycz”. Życie irańskich kobiet znaczy mniej niż honor

    „Gorzkie zakończenie jest lepsze niż niekończąca się gorycz”. Życie irańskich kobiet znaczy mniej niż honor

    Asghar Farhadi w psychologicznym dramacie społecznym „Co wiesz o Elly?”, prezentuje Irańczyków rozdartych między tradycją a nowoczesnością. Zniknięcie tytułowej Elly, nie tylko niszczy sielankę, ale sprawia, że ukryte wzorce kulturowe, niczym instynkt, zaczynają przemawiać przez bohaterów


  • Na najpiękniejszych plażach Sycylii umierają uchodźcy. Recenzja „Czerwonego śniegu na Etnie”

    Na najpiękniejszych plażach Sycylii umierają uchodźcy. Recenzja „Czerwonego śniegu na Etnie”

    Reportaż niezwykły. Historia ludzi, nie tylko uchodźców i uchodźczyń, ale człowieka w ogóle. Wielokulturowej Sycylii od podszewki. Jej widoki, smaki i zapachy. Sentymentalny Mikołajewski i ironiczny Smoleński. Oto „Czerwony śnieg na Etnie”


  • Feministyczne qawwali czy zwykła reklama?

    Feministyczne qawwali czy zwykła reklama?

    Dwie grupy kobiet siedzą naprzeciwko siebie. Przed zespołami leżą indyjskie instrumenty. Kobiety mierzą się wzrokiem. Myśleliście, że bitwa na głosy to wymysł Zachodu? W północnych Indiach i Pakistanie organizowano muzyczne potyczki, zanim to było modne. Zaraz dojdzie do szczególnego pojedynku


  • „Mój stryjek bije swoją żonę i czuje, że ma na coś wpływ”. Mężczyźni, którzy walczą z patriarchatem

    „Mój stryjek bije swoją żonę i czuje, że ma na coś wpływ”. Mężczyźni, którzy walczą z patriarchatem

    Mashrou’ Leila, czyli „nocny projekt”. Czterech Libańczyków, którzy zaczynali na Uniwersytecie Amerykańskim w Bejrucie w 2008 roku. Koncertowali w bejruckich knajpach. „Nocny projekt” stał się symbolem i ikoną na arabskiej niezależnej scenie muzycznej, ale i arenie międzynarodowej


  • Reporter spalił swój kanadyjski paszport i oddał się w ręce przemytników. Matthieu Aikins o migracjach do Europy

    Reporter spalił swój kanadyjski paszport i oddał się w ręce przemytników. Matthieu Aikins o migracjach do Europy

    Epoka wiedzy minęła. Nadziei, jaką rozbudziła we mnie książka Aikinsa, nie pokładam w sile przekazu informacji o migracjach. To raczej wiara w siłę emocjonalnego oddziaływania, którą ma to świadectwo. Aikins nie jest Karskim. Dziś potrzebujemy innego bohatera


  • Polska przyjęła 14 tysięcy uchodźców. W 1948 roku

    Polska przyjęła 14 tysięcy uchodźców. W 1948 roku

    Czy to możliwe, że już w 1948 roku przybywali do nas uchodźcy z Grecji? Dionisios Sturis pokazuje, że tak. W książce „Nowe życie. Jak Polacy pomagali uchodźcom z Grecji” czasy odległe stają się bliskie. Ten reportaż to lekcja wielokulturowości, ale także empatii. Sturis jest czuły na tematy migracyjne i uchodźcze, bo to część jego historii. Rozpoczynasz życie…


  • Elif Shafak o „wewnętrznym haremie”. Recenzja „Czarnego mleka”

    Elif Shafak o „wewnętrznym haremie”. Recenzja „Czarnego mleka”

    Kobiety, depresja, literatura, sufizm, Turcja, feminizm, role społeczne, zmiany nazwiska. Wreszcie, my sami. Czy to wszystko może się zmieścić w jednej książce? Nieprawdopodobne, a jednak, odpowiedź brzmi: tak. A wszystko dzięki talentowi Elif Shafak, tureckiej pisarki, której książki są tłumaczone na kilkadziesiąt języków. Shafak jak zwykle nie zawodzi. Oto „Czarne mleko”


  • Słyszysz dźwięk kuli i wiesz, że zginiesz. Sztuka, która demaskuje zbrodnie wojenne

    Słyszysz dźwięk kuli i wiesz, że zginiesz. Sztuka, która demaskuje zbrodnie wojenne

    Jordański artysta, Lawrence Abu Hamdan, wykorzystuje dźwięk jako narzędzie demaskowania zbrodni wojennych i przypadków łamania praw człowieka. W Muzeum Sztuki Współczesnej w Atenach trwa jego retrospektywna wystawa. Słyszysz dźwięk kuli i wiesz, że zginiesz. „Młodzież [palestyńska – przyp. red.], która regularnie protestuje, potrafi bardzo szybko rozpoznać dźwięk różnych rodzajów amunicji na podstawie własnego doświadczenia – to…


  • Cenzura w Kuwejcie i Libanie. Kolejny film zakazany

    Cenzura w Kuwejcie i Libanie. Kolejny film zakazany

    Czy fabuła filmów może pozostać apolityczna, a życie prywatne odtwórców głównych ról przesądzać o fiasku albo sukcesie hollywoodzkiej produkcji? Czy strategia Kuwejtu i Libanu oparta na cenzurze to skuteczne narzędzie w walce z narracją uznawaną przez te kraje za proizraelską?Na ekrany kin weszła jakiś czas temu hollywoodzka produkcja „Śmierć na Nilu” w reżyserii Kennetha Branagha.…


  • Ta książka nie dostanie żadnej nagrody. A szkoda

    Ta książka nie dostanie żadnej nagrody. A szkoda

    Siedząc ostatnio z nowo poznaną osobą, wymienialiśmy się uwagami na temat fajnych książek wydanych w Polsce w ostatnich latach. Rozmawialiśmy też – w kontekście głośnej kłótni środowisk literackich o jeden z reportaży dot. życia w Polsce – o tym, czy można „być głosem wykluczonych”


  • Buntowniczki i ich Afganistan. Ludwika Włodek o prawach kobiet

    Buntowniczki i ich Afganistan. Ludwika Włodek o prawach kobiet

    „Jestem załamana i wstrząśnięta ciszą, z jaką świat przyjmuje to, jak talibowie łamią najbardziej podstawowe prawa człowieka” – mówi Roda, Afganka. W sierpniu ubiegłego roku wszystko się zmieniło. Dziś niewiele już mówi się o tym, co dzieje się z Afgańczykami i Afgankami w kraju rządzonym przez talibów


  • “Nawet jeśli umrę w drodze”, czyli książka, której potrzebujecie

    “Nawet jeśli umrę w drodze”, czyli książka, której potrzebujecie

    Odkąd zaczęła się wojna w Ukrainie, praktycznie nic nie przeczytałam. W głowie nieustannie miałam obraz ludzi, którzy uciekają ze swoimi dziećmi i zwierzakami. Z drugiej strony, bolało mnie coś jeszcze. Ta druga granica


  • Granica: najtrudniejsza emocja

    Granica: najtrudniejsza emocja

    Kryzys humanitarny na pograniczu polsko-białoruskim wyciągnął na światło dzienne najtrudniejszą emocję. Nie jest nią gniew na władze łamiące prawa osób migrujących, traktowanych z niespotykaną w Polsce nikczemnością i okrucieństwem


  • Recenzja: „Bieżeństwo 1915, Zapomniani uchodźcy” – Aneta Prymaka-Oniszk

    Recenzja: „Bieżeństwo 1915, Zapomniani uchodźcy” – Aneta Prymaka-Oniszk

    Książka Anety Prymaki-Oniszk wydana ponad 100 lat po ucieczce mieszkańców Królestwa Polskiego w głąb Rosji prowokuje też pytania o to, jak za 100 lat będzie wyglądała pamięć o współczesnych wydarzeniach na polskiej granicy. Jakie materiały zachowają się w archiwach? Czy będą jeszcze żyły osoby mogące dać osobiste świadectwo? Jak to doświadczenie zapamiętają dzieci?


  • Two-spirit: ci, którzy wykraczają poza męskość i kobiecość

    Two-spirit: ci, którzy wykraczają poza męskość i kobiecość

    Koncepcja odróżniania płci kulturowej (z języka angielskiego gender) od tzw. płci biologicznej (określanej jako sex) stała się częścią popularnej debaty dotyczącej społeczności LGBT+ już lata temu. Obecnie gender zdaje się funkcjonować na naszym rodzimym podwórku jako tzw. straszak


  • Podzieleni murem, połączeni śmiercią. Salam Lab czyta „Apeirogon” Columa McCanna

    Podzieleni murem, połączeni śmiercią. Salam Lab czyta „Apeirogon” Columa McCanna

    Tragiczne śmierci ukochanych córek Izraelczyka i Palestyńczyka mogły stać się kolejnymi cyframi w statystyce ciągnącego się od lat konfliktu. Jednak stały się ogniwem spajającym życia dwóch mężczyzn do walki o pojednanie i pokój. Przeczytaj z nami powieść Columa McCanna „Apeirogon”


  • Nazywa się jak stolica Arabii Saudyjskiej i tworzy najlepsze na świecie komiksy o Arabach

    Nazywa się jak stolica Arabii Saudyjskiej i tworzy najlepsze na świecie komiksy o Arabach

    Jeszcze do niedawna komiksy nie były moją ulubioną formą literacką. Niewykluczone, że stan tej niechęci trwałby do dziś, gdybym pewnego dnia nie natknęła się na „Persepolis” Marjane Satrapi