Kategoria: Rozmowy


  • „Jak worki, które można wrzucić do ciężarówki i wywieźć”

    „Jak worki, które można wrzucić do ciężarówki i wywieźć”

    „Biorąc pod uwagę to, ile ubrań i pozostałości obozowisk grup uchodźczych znajduje się w podlaskich lasach, można przypuszczać, że wiele uchodźców i uchodźczyń po prostu przepadło na zawsze. Część utonęła w bagnach, część została zjedzona przez zwierzęta. Te ciała najprawdopodobniej nigdy nie zostaną odnalezione, nie doczekają się godnego pochówku” – mówi Salam Lab fotoreporterka Agnieszka…


  • Pokazywać złożoność świata muzułmańskiego. Rozmowa z Konradem Pędziwiatrem

    Pokazywać złożoność świata muzułmańskiego. Rozmowa z Konradem Pędziwiatrem

    „Banalizacja islamofobii jest niczym banalny nacjonalizm, czyli taki, który jest nieuświadomiony. Jest powietrzem, którym oddychamy. Językiem, banknotem, symbolem. Otacza nas wszędzie do tego stopnia, że nie zwracamy już na niego uwagi, wzmacniając naszą tożsamość etniczną. Tak samo funkcjonuje w Polsce islamofobia. Przestaliśmy już na nią reagować”.


  • Jak wytłumaczyć, co to są czereśnie? Rozmowa z nauczycielem języka polskiego jako obcego

    Jak wytłumaczyć, co to są czereśnie? Rozmowa z nauczycielem języka polskiego jako obcego

    O I Społecznym Liceum Ogólnokształcącym im. Maharadży Digwidźaja Sinha w Warszawie, zwanym „Bednarską”, już pisałyśmy. Szkoła od ponad dekady prowadzi program wsparcia dla osób niepolskojęzycznych „Sprężyna”, którego twórczynią jest Anna Machocka. Dziś pytamy Wojciecha Górnasia, nauczyciela języka polskiego jako obcego, o to, jak radzą sobie w tej szkole osoby wyznające islam pochodzące spoza Polski. 


  • Społeczeństwo bez imigracji nie jest żywym społeczeństwem. Rozmowa z Ariane Koch

    Społeczeństwo bez imigracji nie jest żywym społeczeństwem. Rozmowa z Ariane Koch

    „Nigdy nie wiemy, kim jest inny, dokładnie tak samo, jak nie zdajemy sobie sprawy z tego, kim jesteśmy my sami” – mówi autorka powieści „Gość” Ariane Koch Ewelinie Kaczmarczyk


  • Nauczycielka bez granic. Oto Anna Machocka, sprężyna

    Nauczycielka bez granic. Oto Anna Machocka, sprężyna

    Uczenie polskiego Dolkar z Tybetu było dla mnie prawdziwym sprawdzianem. Nie mogłyśmy się porozumieć w żadnym języku, więc często musiałam jej pokazywać różne słowa na migi. W desperacji, żeby mnie dobrze zrozumiała, wskakiwałam czasem na ławkę. Próbowałam uzyskać pomoc u moich mentorów i mentorek na UW, ale oni mówili tylko o tym, jak tłumaczyć, co…


  • Czy jest sens obchodzić Black History Month w Polsce?

    Czy jest sens obchodzić Black History Month w Polsce?

    „Gdy obca kobieta na przystanku w Polsce wsadziła mi rękę we włosy, odruchowo złapałam ją za nos. Stanęła jak wryta i zapytała zaskoczona, dlaczego to zrobiłam. Odpowiedziałam tym samym pytaniem”. Rozmowa z Noemi Ndoloka Mbezi, Polką i Angolanką


  • COP 27: demokracja mierzona w metrach

    COP 27: demokracja mierzona w metrach

    „Sprawiedliwa transformacja energetyczna to nie jest wymysł bogatych dzieciaków ani szalonych naukowców. To jedyny przepis na to, żebyśmy byli bezpieczni”. Rozmawiamy z Dominiką Lasotą, aktywistką klimatyczną, która jest teraz w Egipcie na szczycie klimatycznym COP 27. 


  • Rana w sercu: zrozumieć osobę z doświadczeniem migracji i uchodźstwa

    Rana w sercu: zrozumieć osobę z doświadczeniem migracji i uchodźstwa

    „To nie jest tak, że człowiek ucieka przed wojną, represjami politycznymi, czy innym rodzajem zagrożenia i kiedy dociera do w miarę bezpiecznego miejsca, wszystko jest znów w porządku. Powrót do zdrowia psychicznego to często bardzo długi proces”. Rozmowa z dr Joanną Wróblewską, artystką i terapeutką sztuk ekspresywnych o tym, jak lepiej zrozumieć osoby z doświadczeniem…


  • Czy psy można poszczuć ludźmi? Rozmowa z reporterką i aktywistką z Litwy

    Czy psy można poszczuć ludźmi? Rozmowa z reporterką i aktywistką z Litwy

    Litwa dostała 43 miliony euro z Unii Europejskiej, żeby utrzymać w swoim kraju uchodźców i uchodźczynie w ośrodkach zamkniętych. Czyli otrzymała pieniądze, żeby móc w obozach łamać prawa człowieka