Wierzymy, że każda organizacja musi czasami spojrzeć na swoje działania z lotu ptaka i zastanowić się nad dalszymi kierunkami rozwoju. My to zrobiliśmy i dostrzegliśmy, że potrzebujemy jeszcze większej profesjonalizacji naszych działań, bliższej współpracy między działami oraz skupienia na jakości świadczonej pomocy i wykonywanych projektów, a nie na ich ilości
Zmiany, które chcemy wprowadzić, by osiągnąć nasze cele, zaczynamy od rzeczy z pozoru prostej: zmiany logo.
Informujemy Was o tym, bo chcemy podkreślić: to wciąż ten sam Salam Lab, który skupia się na oddawaniu głosu osobom z doświadczeniem uchodźczym, staje po stronie dyskryminowanych i odczarowuje myślenie stereotypowe. To wciąż my, tylko w nowej odsłonie.
Nowe wzory i kolory
Na nasz nowy kolor przewodni upatrzyliśmy sobie wrzosowy, który symbolizuje kreatywność, refleksję i zaangażowanie. To cechy i postawy, które są nam szczególnie bliskie.

Nowe logo, w swojej podstawowej wersji, ma nasze charakterystyczne romby. Tym razem postanowiliśmy w nie wpisać różne znaki graficzne: środkowy symbol to arabskie słowo „salam” – pokój, wpisane w romb. Czytamy je w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara. Dwa sąsiadujące symbole to litery S i L. Dwa skrajne przedstawiają synergię i jedność w różnorodności.
Dodatkowo prezentujemy Wam też uproszczone logo. Będziemy go używać w materiałach, gdzie nie będzie na nie dużo miejsca. Nasze treści nabiorą też różnych, nowych kolorów, a symbole będą tworzyć wzory.
Autorem projektu jest Przemek Trepka, projektant z którym współpracujemy od ponad roku, również autor strony Salam Lab.
Nowe logo pojawi się we wszystkich social mediach: na Facebooku, Instagramie, Twitterze, LinkedInie, YouTube’ie i Spotify.
A co poza logo?
Prace nad wspomnianymi celami już zaczęliśmy: by świadczyć pomoc i angażować się w nowe projekty na jak najwyższym poziomie, podjęliśmy współpracę z różnymi instytucjami i osobami eksperckimi.
Dwa tygodnie temu menadżerki i menadżer działów pomocowego, medialnego, edukacyjnego, SPA, finansowego i well-being spotkali się na wielogodzinnym warsztacie na temat Capacity Building. Zastanawialiśmy się, jak osiągnąć cele i wdrożyć plany, które zawarliśmy we wspólnie tworzonych wraz z zespołami scenariuszach na następne pół roku i na 2024 r. Po spotkaniu wiemy, że musimy przeznaczać więcej czasu i serca na „planowanie planowania”, zacieśniać współpracę między działami i czerpać z zasobów, które już mamy. Chcemy też skupiać się na grupach najbardziej wykluczonych zamiast próbować pomóc wszystkim po trochu. To dla nas ważne wnioski. Procesem kierowała Maria Juraszczyk z firmy Fluent. Konsultacje umożliwiła nam współpraca z Mercy Corps. Dziękujemy!
Członkinie działów pomocy, edukacji i mediów w Salam Lab czynnie uczestniczą w szkoleniach, które wzbogacają ich umiejętności i dążą do profesjonalizacji organizacji. Cztery osoby z działu pomocowego biorą udział w certyfikowanych warsztatach Humanitarian Crisis Leadership prowadzonym przez Center for Humanitarian Leadership. Dwie inne osoby uzyskały już certyfikat. Kierowniczka działu edukacji przebywała z kolei na intensywnych warsztatach „Szkoła Praktyk Antyrasistowskich”, organizowanych przez inicjatywę New Vision, co zaowocowało cenną wiedzą dla całego działu.
Media Salam Lab od kilku miesięcy mają przyjemność współpracować z reporterką Anną Mikulską, która aktywnie wspiera profesjonalizację naszej redakcji. Anna Mikulska jest doświadczoną dziennikarką i badaczką. Niedawno ukończyła badania na rzecz Amnesty International w zakresie dyskryminacji, jest dziennikarką „OKO.press” i reporterką.
Jak widzicie jest dla nas bardzo aktywny i ekscytujący czas. Mamy nadzieję, że wy również odczujecie te pozytywne zmiany. Czy są treści, które powinny pojawiać się częściej w naszych mediach? A może macie pomysł na jakieś nowe projekty, w które moglibyśmy się zaangażować? Napiszcie do nas na kontakt@salamlab.pl!