Muzułmanie wykreślani z indyjskich podręczników

Tadź Mahal w Indiach, jeden z siedmiu nowych cudów świata, zbudowany na polecenie muzułmańskiego władcy imperium Mogołów, Śach Dźahana.


Po wprowadzeniu zmian w podręcznikach szkolnych rząd Indii został oskarżony o przepisywanie historii, tak aby pasowała do hinduskiego programu nacjonalistycznego

Ze zredagowanych książek zniknęły wzmianki o sprzeciwie Mahatmy Gandhiego wobec hinduskiego nacjonalizmu oraz informacje o zamieszkach religijnych, za które winą obarczany jest obecny premier, Narendra Modi. Usunięto także rozdziały o historii Mogołów, muzułmańskich władców, którzy rządzili znaczną częścią subkontynentu indyjskiego między XVI a XIX wiekiem. To właśnie Mogoł, Śach Dźahan, postawił w Agrze mauzoleum, które dziś znamy jako jeden z siedmiu nowych cudów świata: Tadź Mahal.

Nacjonalizm w szkole

Rządząca nacjonalistyczna partia Bharatija Dźanata Party (BJP) otwarcie mówi o swoim pragnieniu przepisania historii kraju. Partia Modeigo chce zerwania z tym, co określa jako „mentalność niewolników” pod władzą kolonialnych prześladowców. „Naszym obowiązkiem jest pisanie własnej  historii” – powiedział Minister Spraw Wewnętrznych Amit Śach w przemówieniu z 2019 roku.

Odkąd BJP doszła do władzy w 2014 roku, do podręczników wielokrotnie wprowadzano poprawki. Odnosząc się do koloru kojarzonego z hinduskimi nacjonalistami, krytycy zarzucają rządowi „safranizację” programu nauczania w szkołach i na uniwersytetach. W ostatnich latach wzmianki o Mogołach, których hinduscy nacjonaliści uważają za muzułmańskich prześladowców, wielokrotnie usuwano lub poprawiano. Krajowa Rada Badań i Szkoleń Edukacyjnych (NCERT) uzasadniała zmiany „usprawnianiem” nauczania i zmniejszeniem obciążenia uczniów pracą po pandemii Covid-19. Jednocześnie hinduskiego nacjonalistycznego ideologa Winajaka Damodara Sawarkara zaczęto przedstawiać w podręcznikach jako „najsłynniejszego bojownika o wolność” i „wielkiego patriotę”.

Nowe wydania podręczników do nauk politycznych i historii wydawane przez Krajową Radę Badań i Szkoleń Edukacyjnych (NCERT) wywołały kontrowersje, ponieważ część zmian wprowadzono po cichu, bez publicznego obwieszczenia. Historycy i politycy opozycji jednogłośnie potępili nowy kształt programów nauczania. „Możesz zmienić prawdę w książkach, ale nie możesz zmienić historii kraju” – powiedział Mallikardźun Kharge, przewodniczący opozycyjnej Partii Kongresowej. Aditja Mukherdźi, profesora współczesnej historii Indii na Uniwersytecie Dźawaharlala Nehru, ostrzegła, że „za każdym razem, kiedy jesteśmy świadkami wymazania określonej społeczności z naszej historii, zwykle następuje po niej ludobójstwo”.

Weronika Szczurko – studentka kulturoznawstwa międzynarodowego na UJ. Autorka kolaży łączących elementy graficzne i tekstowe (IG @slowailustrowane). Redaktorka Salam Lab.

Źródło: The Guardian.

#



Najnowsze publikacje