Już za nami 16th UNESCO International Summer School – 16. Szkoła Letnia Katedry UNESCO 2023, która odbyła się na Akademii Pedagogiki Specjalnej (APS) oraz w Instytucie Studiów Politycznych PAN
W tym roku dzięki wsparciu projektu Empathy uczestnicy pochylali się nad tematyką dyskryminacji i wykluczenia pod hasłem: „Badając inkluzję społeczną, dyskursy polityczne, politykę i edukację” (ang. Researching Social Inclusion, Political Discourse, Policy, and Education). Projekt Empathy dotyczy kwestionowania dyskursów na temat islamu i muzułmanów, ale szkoła letnia miała szerszy kontekst, obejmujący wiele różnych form językowych i dyskursywnych „–izmów”.
Intencją przyświecającą Szkole Letniej było promowanie innowacyjnego myślenia i aktywnego reagowania na współczesne wyzwania globalne. Nacisk położony został na dyskursy polityczne, politykę społeczną, edukację i prawa człowieka; wszystkie z nich mają bowiem kluczowe znaczenie dla budowania bardziej włączających i zrównoważonych społeczeństw.
„Międzynarodowe Szkoły Letnie Katedry UNESCO zainicjował w 2006 roku śp. Prof. dr hab. Adam Frączek. Od tej pory corocznie zapraszamy badaczy i badaczki z całego świata, promując inkluzję społeczną ponad podziałami i granicami. W tym roku, by wymienić tylko kilka przykładów, gościmy naukowców z USA, Kanady, Irlandii, Nigerii, Ugandy, Pakistanu, Indii, Ukrainy, Kazachstanu, Chin, Republiki Południowej Afryki, Niemiec czy Turcji…
Szkoła Letnia służy intensyfikacji współpracy naukowej oraz wsparciu młodszych badaczy, a tematyka poświęcona jest inkluzji i zapobieganiu dyskryminacji”.
Prof. dr hab. Anna Odrowąż-Coates*, fragmenty przemówienia otwierającego Szkołę Letnią Katedry UNESCO.
Szkole Letniej towarzyszyło wiele wydarzeń. W pierwszym dniu otwarto wystawę „Słowo jest pretekstem” Anny Ludwickiej i Barbary Janiny Sochal. W otwarciu uczestniczyli przedstawiciele Instytutu Studiów Politycznych PAN: prof. Ireneusz Sadowski i dr Magdalena Lemańczyk.
Szkołę Letnią zakończyła Międzynarodowa Konferencja „Wellbeing and Resilience in the Times of Crisis”, która odbyła się w APS w dniach 21-22.09.2023.
Gratulujemy prof. dr hab. Annie Odrowąż-Coates i całemu zespołowi APS udanej organizacji wydarzenia i zachęcamy do śledzenia dalszych inicjatyw podejmowanych w ramach projektu Empathy!
*Prof. dr hab. Anna Odrowąż-Coates zarządza Katedrą UNESCO im. Janusza Korczaka Pedagogiki Społecznej od 2018 roku i zorganizowała dotychczas 5 szkół letnich tworząc sieć badawczą uczestników szkół letnich: UNESCO Janusz Korczak Chair Fellowship Network.