Okresowa Koalicja, czyli zrzeszenie organizacji i ekspertek, które zajmują się normalizacją tematu miesiączki, razem z Kulczyk Foundation opublikowała poruszający spot promujący akcję „Tak dla podpasek”. Inicjatywa ma na celu zwrócenie uwagi na problem ubóstwa menstruacyjnego oraz tabu związanego z miesiączką. Spot został jednak ocenzurowany przez TVP i TVN. Stacje puściły go w telewizji, ale usunęły fragment, na którym widać krew miesięczną na majtkach bohaterki.
Okresowa Koalicja zbiera podpisy pod apelem do rządzących, by wprowadzić podpaski w każdej polskiej szkole. Zrzeszenie ekspertek jako pierwsze w Polsce zainicjowało stworzenie projektu ustawy dotyczącego menstruacji. Na swojej stronie piszą: „zapewnijmy bezpłatny dostęp do środków menstruacyjnych i edukacji na temat zdrowia menstruacyjnego we wszystkich polskich szkołach. Chcemy pójść śladami Anglii, Francji, Szkocji czy Nowej Zelandii, gdzie takie przepisy i programy już istnieją”.
Tak dla podpasek w każdej szkole
W spocie obserwujemy dziewczynki i kobiety na różnych etapach życia. Jedna z nich po raz pierwszy dostała okresu. Zaniepokojona, chowa się w łazience. Nie jest przygotowana, bo w majtki wkłada tylko zwinięty kawałek papieru toaletowego. Kolejna bohaterka w wieku nastoletnim musi wybrać między kupnem drugiego śniadania i podpaski w szkolnym sklepiku. Trzecia, młoda kobieta już na jakiś czas żegna się z miesiączką: właśnie dowiedziała się, że jest w ciąży. Ostatnia z osób, nauczycielka WF, już nie dostanie okresu. Weszła w wiek menopauzy. Dostrzega za to, że coś jest nie tak z pierwszą z bohaterek; siada obok niej i ją przytula.
Spot podkreśla, że okres towarzyszy kobietom w wielu ważnych momentach w ich życiu.
„Podczas tworzenia kampanii zaskoczyło nas wiele. Nie tylko statystyki, które w przerażający sposób pokazują wymiar problemu, jakim jest ubóstwo menstruacyjne, ale również brak możliwości nagłośnienia tematu w przestrzeni publicznej. Sytuacja zmusiła nas do przygotowania spotów w różnych wariantach, ponieważ pokazanie na bieliźnie krwi menstruacyjnej okazało się zbyt odważnym obrazem. Mamy nadzieję, że tą akcją uda nam się wywołać pozytywną zmianę w tych dwóch obszarach” – powiedziała Wirtualnym Mediom Anna Żurek, account director Havas Warsaw, agencji odpowiedzialnej za przygotowanie akcji.
Źródła: Wirtualne Media, Wysokie Obcasy, TakDlaPodpasek.pl